Олена Вовк, співвласниця Enzym Group, про інновації на ринку їжі: тренди, суперфуди та інвестиції – NEWFOOD
У 2023 році, в умовах повномасштабного вторгнення, Enzym Group запустила в Україні нове біотехнологічне виробництво LinkCell, де виготовляє функціональні продукти. Компанія забезпечує партнерів у 23 країнах світу харчовими, кормовими, хлібопекарськими іншими дріжджовими рішеннями для підвищення рівня життя людей, впроваджуючи біотехнології у їхнє повсякдення.
Про інноваційні продукти на українському та міжнародному ринку, чи готові споживачі до нової їжі, як зробити українську харчову промисловість ще більш інноваційною, та коли сюди прийдуть закордонні інвестори – з NEWFOOD.MEDIA поділилася Олена Вовк, співвласниця Enzym Group.
Пані Олено, Enzym Group виступає інтелектуальним партнером NEW FOOD SUMMIT 2023, де два дні говоритимуть про нові тренди, технології, продукти та інвестиції на ринку їжі нового покоління. На Ваш погляд, наскільки український ринок приймає глобальні зміни, які відбуваються у всьому світі, та інновації?
Український ринок стане інноваційним тоді, коли традиційні канали більше не будуть достатньо прибутковими. Світовий ринок їжі переживе революцію, пов’язану з розвитком технологій і глобальними екологічними викликами. У людства просто немає іншого виходу. Одним з найбільших викликів для індустрії є готовність кінцевого споживача до цих змін. Їжа — це емоції. Людині непросто змінювати харчові звички. Тренд свідомого споживання з ідеєю їжі, що не шкодить навколишньому середовищу, вже існує, однак це глобальна задача для урядів і виробників — стимулювати до здоровішого і відповідальнішого харчування.
Їжа — це емоції. Людині непросто змінювати харчові звички.
Впроваджувати нові технології на ринку їжі дорого. Значно дешевше рухатись традиційними методами, ніж змінювати щось кардинально. Втім, це не означає, що Україна не може бути десь на фронтирі [фронтир – кордон, перехідна зона, Прим. Ред.]. У нас є чимало потужних сільськогосподарських холдингів, які стикаються з різноманітними проблемами, спричиненими війною. Можливо, трагедія спонукатиме задуматися про інновації, над якими можна починати працювати.
До яких трендів на ринку їжі майбутнього варто приглянутися більше українським компаніям?
Вже зараз надзвичайно актуальною є так звана «зелена упаковка», тобто якнайменша кількість інгредієнтів у продукті і якнайбільша їхня корисність. Для Європи й Сполучених Штатів це великий тренд: споживач уважно вивчає інформацію з пачки.
Смак — це насправді перше, про що думає людина. Втім, стійким явищем залишається пошук балансу між смачною і корисною їжею. Думаю, українським виробникам готової їжі варто детальніше досліджувати це і намагатися використовувати інгредієнти, які «озеленюють» етикетку.
Наскільки українські споживачі готові сприймати інновації у харчових продуктах? Чого вони очікують найбільше, а які продукти, на Ваш погляд, ще не на часі?
Яскравим кейсом для нас стало виведення на ринок нового інноваційного продукту. Це флейки — суперфуд на основі дріжджів, який повністю заміняє сіль, містить низку корисних речовин і має високий вміст білка — близько 60%. Це смачне мультифункціональне доповнення до їжі, дуже популярне у Штатах та Європі.
В Україні ми вивели флейки на ринок в якості експерименту, а виявилося, що цей продукт цікавий і споживачеві, і ритейлерам. Бачимо повторні покупки, є інтерес не лише від вегетаріанців чи веганів, а й від, приміром, батьків, чиїм дітям просто засмакували флейки. Тобто, український споживач до цього був готовий.
Від ринку їжі люди очікують насамперед доступності
Це не лише про Україну. Хтось шукає доступну, але здорову їжу. Хтось доступне, але смачне. Для українського споживача вартість ще більш актуальна.
Загалом існує багато цільових аудиторій з різними харчовими потребами. Наші захисники потребують хорошого, якісного харчування. Війна породжує величезну потребу в інноваціях у сфері функціональної їжі — коли потрібно зробити корисний і смачний продукт, який можна їсти там, де неможливо приготувати чи розігріти.
Які перспективи інноваційних харчових продуктів українського виробництва на міжнародному ринку? Як посилити позиції нашої країни на світовій арені і як привернути увагу іноземних інвесторів?
Важливим фактором конкуренції є склад продукту. Тож починати варто зі системної роботи з інгредієнтами. Європейський споживач точно порівнюватиме.
Ринок plant based продуктів глобально зараз перевинаходить себе. Такі виробники переважно обирали стратегію імітації — намагалися зробити щось максимально подібне до м’яса. З одного боку, треба використовувати чимало інгредієнтів, і не завжди корисних. З іншого, є недосконалість технології — передати смак один в один неможливо. Споживач, який на старті був шалено зацікавлений, почав відмовлятися. На мою думку, натомість потрібно створювати зовсім іншу нішу. Говорити: «Так, це не м’ясо. Це рослинна їжа, але вона інакша і смачна». Має бути, як мінімум, так само смачно. Як максимум — корисніше. У цьому напрямку рухається світ.
В Україні складно робити бізнес — незрозуміло і надзвичайно ризиково
Щодо інвестицій, не думаю, що це зараз реально, бо у нас війна. Загалом в Україні складно робити бізнес — незрозуміло і надзвичайно ризиково. Не зовсім працюють закони й суди. Це потрібно виправляти. Для іноземного інвестора важлива безпека, природні й людські ресурси. Задача втримати висококваліфікованих працівників в Україні зараз лежить на українському бізнесі. Що стійкішими ми залишатимемося, то більш здатні будемо зберігати людей для майбутнього країни.
Експертиза Enzym Group дає змогу пропонувати рішення для харчової промисловості. Ви є найбільшим виробником дріжджів, які купують в Україні й за кордоном. Також постачаєте дріжджі виробникам вина, пива, інших алкогольних напоїв, ароматизатори та багато іншого. Розкажіть про ключові продукти Enzym Group та останні інновації.
Enzym Group зараз активна одночасно у кількох напрямах. У нашому традиційному напрямі – хлібопеченні – ми продаємо дріжджі, додатки та інші інгредієнти. Ми є лідером ринку, де міцно стоїмо на ногах, і точно не плануємо виходити. Це наш фундамент. Другий напрям — так звані спеціальні дріжджі для інших продуктів. Це суміші для крафтового алкоголю, дріжджі для пива, а також дріжджі для вина, які ми зараз продаємо на експорт.
Ще два напрями є значно більш інноваційними. Це нові для нас ринки, куди ми виходимо з різними продуктами, — feed та food.
Ми розробляємо і виготовляємо рішення для тваринництва. Це, наприклад, пробіотичні дріжджі, які допомагають виростити м’ясо чи отримати молоко без антибіотиків, і таким чином розв’язувати проблеми антибіотикорезистентності. А також складніші й комплексні продукти, які не тільки допомагають боротися з хворобами, а й збільшити надої молока чи вихід м’яса.
У напрямі food Enzym Group має також досить багато інновацій – і для кінцевого споживача, і для бізнесів. На початку року ми вийшли на ринок з дріжджовим екстрактом, що виготовляється на новому заводі. Це інгредієнт, який використовується у багатьох аплікаціях для готової або напівготової їжі: м’ясні продукти, готові супи, чипси. Він передусім замінює шкідливий глутамат натрію і дозволяє зменшити вміст солі в продукції, а також допомагає природним чином підсилити смак. Дріжджовий екстракт можна зробити з різним спектром смаків — як то грибний, курячий, м’ясний, копчений.
Рухаємося далі й до інших продуктів, які будуть функціональними інгредієнтами для виробників і допоможуть створювати їжу, підсилену корисними речовинами. У дріжджової клітини є безліч можливостей.
Хто є вашими споживачами в Україні та на зовнішніх ринках? Чи змінилася географія експорту за останній рік?
Це люди й компанії, для яких важлива цінність життя. Серед кінцевих споживачів – це ті, хто хоче харчуватися смачно і корисно. Ми даємо таку можливість, впроваджуючи біотехнології у їхнє повсякдення.
У B2B-сегменті це компанії, які усвідомлюють важливість здоров’я, тому використовують наші інгредієнти, щоби поставити від себе на полицю смачніший і здоровіший продукт. Йдеться про увесь спектр пропозицій Enzym Group — від традиційних хлібопекарських дріжджів до інноваційних рішень.
За останній рік наш експорт зріс, зокрема, в Європі
Найбільше — у Хорватії та Польщі. Водночас ми почали дивитися глобально і на найбільш віддалені ринки. Особливо з новими продуктами. На ринок Бангладешу ми вийшли з рішеннями для сільського господарства. У Таїланді й Тайвані виходимо на ринок кормових добавок для продуктивних тварин. У В’єтнамі — з продуктом для вигодовування креветок.
Внаслідок чого, на Ваш погляд, Enzym Group завжди вдається триматися на хвилі інновацій?
Напевно це корпоративна культура. У Enzym Group команда обʼєднана спільними цінностями. Ми рухаємося до стратегічної цілі: за найближчі два роки щонайменше 25% прибутку прагнемо отримувати від нових продуктів. З іншого боку, для традиційних виробників дріжджів шляхів лише два – або продати завод глобальному гравцеві, або трансформуватися у виробника мікробіологічних аплікацій для різних індустрій.
Поділіться планами на майбутній рік. Чи очікувати від Enzym Group новинок? На чому зосередитеся найближчим часом?
Enzym Group трансформується у виробника нових продуктів для різних індустрій.
У нас з’явилися цілі підрозділи, сфокусовані на розвиток інноваційних напрямів
Організаційно компанія повністю змінюється зсередини. Тож у 2024-му ми плануємо завершити цей процес.
Цьогоріч ми запустили новий завод. Маємо ціль до кінця наступного року заповнити його потужності не менше ніж на 50%. У B2B-сегменті у нас вийдуть нові види дріжджових екстрактів для різних аплікацій. А щодо продуктів для кінцевого споживача, то поповниться лінійка наших флейків: зі спіруліною, морквою, середземноморськими травами.
Працюємо на майбутнє.