Як молочна галузь України інтегрується у ринок ЄС – Infagro

Тільки з 2016 року Україна почала нарощувати експорт молока і молочних продуктів до ЄС. Раніше основним ринком були країни СНД.

Водночас у 2022 році, із початком повномасштабної війни, поставки вітчизняної молочки зросли вдесятеро. Наразі бізнес формує масштабний документ – Дорожню карту з євроінтеграції молочної галузі.

У період з 2011 до 2015 року Україна майже не експортувала молочної продукції до Європейського Союзу. Тоді основними ринками були Молдова, Казахстан, Туркменістан та інші країни СНД.

Тільки починаючи з 2016 року, Україна почала нарощувати експортні поставки молока і молочних продуктів до ЄС. У рік набрання чинності Угоди про асоціацію між Україною та Євросоюзом – 2017-й – обсяг експорту нашої продукції на європейський ринок збільшився аж у сім разів та становив 3,5 тис. тонн, наступного року цей показник вже зріс до 6,6 тис. тонн.

Утім, до початку 2022 року частка експорту української молочки в Європу залишалася досить незначною, сягнувши максимального значення у 5,1% у 2019 році.

Після повномасштабного вторгнення РФ в Україну Євросоюз ухвалив рішення про тимчасові заходи з лібералізації торгівлі для нашої країни, що дозволило експортувати молочну продукцію без тарифних квот та інших торговельних обмежень.

Того ж року обсяг експорту до ЄС злетів майже вдесятеро, до 23,5 тис. тонн, а його частка у загальному експорті України склала майже 24%. Режим безмитної торгівлі було продовжено, наразі погоджено, що він діятиме до червня 2025 року.

Найбільше у перший рік великої війни Україна експортувала сухе молоко, масло та сирну продукцію.

Уже у 2023 році відбулося падіння експорту молочної продукції. Загальні поставки скоротилися на 6,5%, до країн ЄС – на 30%. Головними причинами цього стали дефіцит сировини на внутрішньому ринку, активізація споживчого попиту, проблеми з логістикою, а також поступове вирівнювання цін на сировину з європейськими.

Станом на 2024 рік дозволи на експорт молочки до ЄС мали 58 вітчизняних виробників, які виготовляють сире молоко, морозиво, молочні продукти та молозиво. До Євросоюзу Україна поставила 30% експортованих молочних продуктів. Основними споживачами української молочної продукції серед країн ЄС є Польща, Болгарія та країни Балтії.

У 2022 році Україна отримала статус кандидата на членство в ЄС. Це означає, що інтеграція українського ринку в європейський – неминуча. Але до цього Україна має пройти довгий шлях синхронізації законодавства та удосконалення виробництва до європейського рівня.

Навесні минулого року Спілка молочних підприємств України підписала Меморандум порозуміння з Європейською молочною асоціацією (EDA). Тоді ж СМПУ оголосила про створення Комітету з євроінтеграції молочної галузі, який об’єднав бізнес (переробників і виробників), а також представників уряду та європейських партнерів.

Головним проєктом Комітету є Дорожня карта євроінтеграції молочного сектору України. Це масштабна інструкція для галузі на шляху до спільного ринку та членства в ЄС. Підготовка документу вже триває, вона передбачає сім етапів: загальний старт роботи, підготовка першої версії карти, глибокий аналіз галузі, який проводитимуть 11 експертних підгруп, відповідні консультації, підготовка фінальної версії карти та інформаційна кампанія/робота з бізнесом.

Кожна підгрупа працюватиме над окремим напрямком інтеграції законодавства: безпека харчових продуктів, відстежуваність та ідентифікація продукції, здоров’я та добробут тварин, годівля та корми, екологічні аспекти тощо.

Фінальна версія дорожньої карти має бути готова вже до грудня цього року.

Перші зустрічі експертів

Днями, а саме 27 лютого, відбулася вступна зустріч, присвячена розробці Дорожньої карти. У зустрічі взяли участь експерти з різних галузей, представники молочних асоціацій, міністерств аграрної політики та економіки, Держпродспоживслужби, а також міжнародних партнерів з ЄС та Швейцарії.

За словами координаторки Комітету з євроінтеграції Єлизавети Святківської, європейські учасники одноголосно підтвердили свою готовність підтримувати українських молочників на шляху до спільного ринку.

Зокрема, Лоренс ван Делфт, директор з торгівлі та економіки EDA, наголосив, що українська молочна галузь вже довела, що вона належить до європейського молочного ринку, і підтвердив свою відданість підтримці України на шляху інтеграції.

“Наразі закінчився етап формування робочих груп та визначення ключових завдань. Експерти активно працюють над розробкою матеріалів для Дорожньої карти. Надалі планується проведення внутрішніх консультацій, збір та аналіз інформації, а також розробка конкретних заходів для досягнення цілей інтеграції.

Під час зустрічі ми отримали практичний інструмент – технічні інструкції для експертів, надані під час зустрічі, демонструють готовність до конкретних дій та практичної роботи над документом”, – прокоментувала Святківська.

Вона додала, що учасники зустрічі зробили перший крок до формування візії Дорожньої карти, яка має стати путівником українських молочників на шляху євроінтеграції.

Із якими проблемами стикається молочний бізнес для експорту продукції в Європу

Представники молочного бізнесу визнають, що мають проблеми та деякі перешкоди для виходу та розширення присутності на ринку ЄС. Зокрема, про них вони розповіли під час опитування, яке провів Державний науково-дослідний інститут інформатизації та моделювання економіки спільно із ГО “Центр розвитку ринкової економіки “CMD-Ukraine”:

недостатня підтримка з боку держави. Молочні підприємства потребують держпрограм підтримки для модернізації виробництва, впровадження нових технологій та підвищення енергоефективності;
інвестиційний клімат. Недостатньо сприятливі умови для залучення інвестицій у молочну промисловість, зокрема через відсутність прозорого і зрозумілого законодавства та прогнозованих на тривалий час правил роботи;
недостатня співпраця з Євросоюзом. Україна повинна активніше брати участь у програмах ЄС, спрямованих на підтримку розвитку сільського господарства та харчової промисловості, а також тісніше співпрацювати з європейськими експертами для обміну досвідом та отримання консультацій;
квоти та запобіжні заходи ЄС. Введення квот на імпорт української молочної продукції є невиправданим і обмежує потенціал українських виробників. Це суперечить принципам вільної торгівлі та негативно впливає на торговельний баланс, оскільки ЄС експортує до України більше молочних продуктів, ніж імпортує.

На думку молочних підприємств, щоб покращити умови експорту та присутності на європейському ринку, уряд України має насамперед гармонізувати законодавство у сфері харчової безпеки, ветеринарії та екології з вимогами ЄС. Це забезпечить прозорість та ефективність систем контролю якості.

Водночас покращити інвестиційний клімат для залучення європейських інвесторів можна через спрощення законодавчих норм та гарантування стабільних умов для інвестицій.

Загалом учасники молочного бізнесу переконані, що інтеграція української галузі у ЄС матиме позитивний ефект для всіх. Зокрема, збільшення експорту української продукції на світові ринки сприятиме створенню нових робочих місць як в Україні, так і в ЄС. Крім того, це збільшить економічні можливості обох сторін через розвиток молочної галузі та пов’язаних з нею виробничих ланцюгів.

biz.censor.net, Юлія Далецька


Джерело http://infagro.com.ua

Відповісти

Ваш email не публікується

where to buy viagra buy generic 100mg viagra online
buy amoxicillin online can you buy amoxicillin over the counter
buy ivermectin online buy ivermectin for humans
viagra before and after photos how long does viagra last
buy viagra online where can i buy viagra