Україна лише на зернових вантажах втратила до $1,5 млн — AgroPortal.ua
Українські аграрії та перевізники зернових за 23 дні простою на польських кордонах вже втратили від $954 тис. до $1485 тис.
Такі результати розрахунків оприлюднив Центр досліджень продовольства та землекористування Київської школи економіки KSE Агроцентр у Telegram.
Зазначається, що, за даними прикордонників, кількість вантажівок, що перебувають у черзі на кордоні з Польщею та перевозять аграрну продукцію (УКТЗЕД 01-24), становить 1044 станом на 4 березня. Водночас середній час перебування на трьох пунктах пропуску («Краківець», «Рава-Руська» і «Ягодин») сягає 23 діб.
За даними Мінагрополітики, у лютому 2024 року в структурі перевезень автомобільним транспортом зернові становили 24%, з них пшениця — 10%, 1% — ячмінь і 13% — кукурудза. Середньозважена внутрішня ціна цих трьох зернових культур, за розрахунками, становить $108 за тонну без ПДВ (на основі даних «Украгроконсалт»). Середня вартість простою однієї вантажівки становить $110 за даними логістичних операторів.
«Оскільки інформація щодо структури вантажоперевезень не публікується, припускаємо, що відсоток «зернових» фур, що перебувають на кордоні, коливається від 35 до 50%, а частка зіпсованого збіжжя внаслідок простою на кордоні сягає від 5 до 15%», — зазначають фахівці.
Таким чином, за чотирма сценаріями:
- Якщо зернові перевозять 35% від усіх вантажівок, що везли агропродукцію, а зіпсоване збіжжя становить 5%, то загальні збитки сягнуть $0,95 млн за 23 дні простою на кордоні.
- Якщо та сама кількість зернових вантажівок, і рівень псування збіжжя — 15%, то збитки у такому разі становитимуть $1,04 млн за 23 дні простою.
- Якщо ж на кордоні частка зернових вантажівок становить 50% від загальної кількості вантажівок, що перевозять аграрну продукцію та за умови псування 5% збіжжя, загальні збитки складуть $1,36 млн.
- І якщо у черзі перебуває 50% «зернових» вантажівок, і 15% збіжжя буде непридатним для використання, збитки за цим сценарієм сягнуть уже $1,5 млн.
У KSE Агроцентр зауважили, що розрахунок є приблизним та не включає інші непрямі втрати (переорієнтування вантажу через інші країни). Дані актуальні станом на 4 березня 2024 року.