Бізнес на два фронти: киянин володіє піцерією і розвиває ягідне господарство

Сектор лохини продовжує демонструвати високі темпи зростання серед всього плодоовочевого сегмента України. Згідно з інформацією від експертів ринку, кількість насаджень цієї ягоди щорічно зростає в 2,5-3 рази. Незважаючи на те, що виробництво збільшується настільки швидко, лохина все ще залишається найдорожчою ягодою в Україні. Agrigator взяв ексклюзивне інтерв’ю у власника ягідного господарства Blueberry Savenko Максима Савенко, і дізнався подробиці, які помилки новачка роблять ті, хто прийняв рішення вирощувати лохину, і як підприємцю вдається поєднувати ведення бізнесу HoReCа з агробізнесом.
Історія бізнесу київського підприємця Максима Савенко – приклад того, як мрії з дитинства знаходять нас в дорослому віці. Слідчий за освітою, Савенко мріяв про відкриття власної справи. Рівноцінно чоловік мав симпатію до сфери HoReCа і сільського господарства. Після успішного відкриття піцерії, бізнесмен прийняв рішення випробувати свої сили в аграрному бізнесі. У 2015 році, в Обухові (Київська область) на ділянці в 2 га, Савенко заклав плантацію лохини.

Власник Blueberry Savenko Максим Савенко

 

У 2015 році лохина була досить маловідомою культурою. Чому прийняли рішення зайнятися вирощуванням саме цієї ягоди?

М.С.: Спочатку у мене було кілька варіантів: полуниця, малина і лохина. Полуниці ранньої на території Київської області ніколи не буде, а полуницю пізню не розглядав через більші капіталовкладення. Зрештою, зупинився на лохині, тому що приблизно уявляв як з нею працювати. Всю інформацію у основному отримував на семінарах, конференціях і спілкуванні з експертами ринку.

Де навчалися технологіям? Чи були ментори, або люди, на яких ви орієнтувалися?

М.С.: Так, зразком було ФГ «Фруктовий сад», та родина Домбровських. Наші ділянки знаходяться поруч, вони теж в 2015 році почали висаджувати лохину, саджанці також брав у них. Директор і агроном господарства Анна Домбровська давала професійні консультації, і я намагався діяти за її методом. Крім цього до багатьох речей доходив самостійно, досвідченим шляхом. Наприклад, на багатьох семінарах говорили про те, що норма поливу для куща – 5 літрів. Але на практиці виявляється, що ще є фактор випаровування вологи. Мені довелося підвищити норми поливу, і незважаючи на слова оточуючих, які говорили що так не можна, я виявився в результаті правим.
Які «агробіди» вас наздогнали на початку і які помилки новачка були допущені в процесі вирощування ягоди?
М.С.:
Мені дістався старий запущений сад, на якому була відсутня електрика. Коли я захотів провести світло, у мене виникли проблеми з отриманням дозволу.

 Мені казали прямим текстом: «Це Київська область, Обухівський район, ви зараз поділите ці 2 га, і будете продавати як ділянки, або почнете тут домівки будувати. Не розказуйте нам казки про сад».

Зрештою, процес підключення електрики зайняв близько року. В цілому, в процесі, помилок допускав дуже багато. З останнього: в цьому році висадив невеликі кущі. Після дощів різко вдарила спека і кущі стали підсихати. Я запанікував, довго розбирався в чому може бути причина, і виявилося що я не зробив того, що робив раніше – полінувався поправити стрічку.

На які сорти лохини зробили ставку? І на скільки вдалося розширитися за 5 років?
М.С.:
Зараз вирощуємо Блюкроп, Реку, Дюк, Торо, Чендлер. З 2015 року розширилися з 2 до 6 га.

Вся продукція йде виключно на внутрішній ринок?

Так, по Києву реалізується на ринках, а в області в мережах супермаркетів. У мене є покупці, які беруть продукцію з метою перепродажу на зовнішній ринок. Наразі мої обсяги не дозволяють вийти на експорт, для цього потрібна кооперація.

На початку травня з’явилася інформація про те, що українські виробники лохини BigBlue Organic Blueberry Farm, «Грасс Авеню» та «Оболонь» об’єдналися в кооператив для збуту продукції. Чи не розглядали для себе можливість увійти в таке об’єднання?

М.С.: Якщо надійде пропозиція, я його розгляну. Поки про це тільки говорять, але конкретної пропозиції не надходило. У свою чергу зазначу, що незважаючи на те, що у мене всього 6 га, я побудував на своїй території холодильник на 10 тонн. Зараз він суто для особистого користування, але якщо хтось із виробників буде звертатися, я розгляну варіанти співпраці.

Сьогодні експерти ринку фіксують зниження рекордно високих цін на перший урожай лохини закритого грунту. Буквально за тиждень, ціни знизилися в середньому на 25%, з 400-450 грн / кг до 300-400 грн / кг. Вже зовсім скоро на ринку з’явиться лохина відкритого грунту. На ваш погляд, що стане з ціною в цьому році?

М.С.: На лохину протягом останніх трьох років спостерігається постійне зниження ціни. Незважаючи на погодні умови – мінус 20-30% в рік. На жаль, від цього нікуди не дітися, збільшується кількість виробників і таким чином збивається ціна. На оптових ринках Києва торгують дуже багато дрібних виробників, у яких є півгектара, гектар. Вони виставляють продукцію «в кошику» – без тари, за низькою ціною. У нас немає сформованого контрольованого ринку. Я був задоволений тією ціною, яка була в минулому році. Ми зібрали близько 11 тонн, і ціна з поля не опускалася нижче 100 грн / кг. Сподіваюся в цьому році буде результат не гірший.

На лохину протягом останніх трьох років спостерігається постійне зниження ціни. Незважаючи на погодні умови – мінус 20-30% в рік

Наскільки важко поєднувати два бізнесу різної спрямованості? Чи є моменти, коли один підсилює інший?

М.С.: Дуже важко. Зараз я спілкуюся з вами, і одночасно шукаю сантехніку для піцерії, а потім мені потрібно йти на поле. З цієї причини поки не планую розширювати сади. Аграрному бізнесу і зокрема ягодам потрібна велика кількість уваги. Я бачив різних агрономів, з величезним досвідом і гідною освітою, які здійснювали безглузді помилки і по частині добрив і по поливу. Рослини потрібно відчувати, важливо робити щоденний обхід. Щодо посилення бізнесів – зараз ми ведемо діяльність кафе, і в сезон виготовляємо приємні компліменти відвідувачам з лохини. Це безумно подобається нашим клієнтам.

Які завдання поставлені для Blueberry Savenko на найближчий рік?

М.С.: У планах запустити ще один канал збуту – переробку лохини. Наразі я закупив обладнання для джелато (італійський заморожений десерт зі свіжого коров’ячого молока, вершків і цукру, з додаванням ягід, горіхів, шоколаду і свіжих фруктів, – прим.ред.). Їздив до Італії, проходив курси. На жаль, поки в зв’язку з коронавірусом не можу забрати техніку, тому реалізація цієї ідеї переноситься на наступний рік.

Дарина Востокова
Журналіст Agrigator

Відповісти

Ваш email не публікується