Що пропонує законопроєкт №3131 фермерам: рівні умови для всіх чи примус до продажу землі латифундистам?

Минулого тижня на розгляд Верховної Ради направлено законопроєкт №3131 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо детінізації виробництва сільськогосподарської продукції». Планується, що голосування за прийняття даного законопроєкту, вже погодженого у профільних комітетах парламенту, має відбутися протягом наступних 2-3 тижнів. Серед головних нововведень законопроєкту – введення системи оподаткування для власників земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які займаються їх самостійним обробітком з метою виведення з тіні ринку оренди сільгоспземель та доходів, що отримуються від використання таких земель їх власниками та користувачами.  Втім, багато хто з аграріїв впевнений – даний законопроєкт зовсім не спрямований на захист інтересів малих та середніх фермерів та зіграє на руку крупним агрохолдингам, які отримають додатковий «козир у рукаві» у питаннях подальшої купівлі землі, адже малі сільгоспвиробники вимушені будуть продати землю латифундистам, бо їм не буде вигідно сплачувати нові податки. Що пропонує законопроєкт та які думки фермерів відносно його можливого прийняття – читайте в матеріалі журналістів AgriGator.com.ua.

У Раді підрахували: обсяг тіньової оренди сільсьгоспземель в Україні оцінюється до 65 млрд. грн.

Автори законопроєкту, першим з яких значиться голова парламентського Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин Микола Сольський,  у пояснювальній записці, що розміщена на сайті парламенту, обґрунтовуючи необхідність його прийняття зазначають, що  тінізація доходів та об’єктів оподаткування є основною проблемою, яка вже багато років гальмує економічний розвиток країни: «Існуючий на сьогодні тіньовий ринок оренди земель сільськогосподарського призначення за оцінками експертів становить 28% від загальної площі сільськогосподарських земель або близько 12 млн. га з 42 млн. га сільгоспземель України. У офіційній оренді перебуває близько 25 млн. га сільгоспземель», – йдеться у пояснювальній записці.

Народні депутати-автори законопроєкту спираються на результати досліджень, вітм не уточнюють, яких само. Згідно з ними, у 2019 році обсяг тіньової оренди сільськогосподарських земель в Україні складає від 19 до 69 млрд грн. При цьому втрати бюджетів всіх рівнів від недоотримання податків та інших платежів становлять 6-22 млрд. грн на рік.

«Таке становище негативно впливає як в цілому на економіку держави – у зв’язку з недоотриманням значних сум податків та інших платежів з оренди, так і на самих орендодавців, оскільки  їм платять «в чорну» мізерну орендну плату. При цьому понад 1,6 мільйона паїв належать громадянам пенсійного віку, для яких жодна копійка не є зайвою.

За даними податкової служби на 2019 рік в Україні є 3,6 млн. власників паїв, які володіють 16,4 млн. га землі, а середній розмір паю становить 4,1 га. З усіх власників паїв – 2,3 млн. осіб самі обробляють свої паї  та 1,4 млн. осіб паї загальною  площею 6,1 млн. га здають в оренду. Більшість з цих земель знаходяться в оренді у с/г підприємств, в тому числі сільгоспвиробників що працюють на ІV групі спрощеної ситами оподаткування»,- йдеться у пояснювальній записці.

При цьому також зазначається, що значна кількість громадян – власників земельних ділянок чи паїв не декларують  доходи, отримані від використання  своєї землі, а податкові агенти не утримують податки з таких виплачуваних доходів. «Таким чином чесні сільгосптоваровиробники, які виконують законодавство і сплачують всі встановлені платежі та податки, опиняються у нерівних умовах з «мінімізаторами», в яких податкове навантаження є значно нижчим.  Це унеможливлює розвиток нормальної конкуренції та ринку сільгосппродукції та негативно впливає на залучення інвестицій в аграрний сектор України»,- зазначають народні депутати.

На власників та користувачів сільгоспземель хочуть накласти спеціальні податкові зобов’язання

Чи може законопроєкт №3131 змінити ситуацію та вивести в легальне поле тіньові доходи, які, на думку народних обранців, осідають у кишенях фермерів?

Документом, який вже незабаром внесуть на розгляд сесійної зали парламенту, пропонується встановити механізм оподаткування доходів фізичних та юридичних осіб – власників та користувачів земельних ділянок сільськогосподарського призначення, який передбачає рівень сплати податків з доходу від використання таких земельних ділянок  не нижче, ніж мінімальний розрахунковий податок (поставлене  податкове зобов’язання).

На думку депутатів, це стимулюватиме власників сільгоспземлі  до офіційного оформлення відносин оренди та праці, унеможливить приховування доходів від оренди та реалізації сільгосппродукції та ухилення їх  від оподаткування, а  також утворить рівні умови ведення бізнесу для всіх сільгосптоваровиробників.

Зокрема, пропонується запровадити для власників та користувачів земельних ділянок сільськогосподарського призначення оподаткування доходів, отриманих від такої землі, виходячи  з поставленого податкового зобов’язання. Механізм оподаткування доходів власників та користувачів земельних ділянок сільськогосподарського призначення полягатиме в порівнянні податків, сплачених  фізичними або юридичними особами у зв’язку з використанням належних ним чи орендованих земельних ділянок  та поставленого податкового зобов’язання.  Якщо поставлене податкове зобов’язання виявиться більшим за фактично сплачені податки, пов’язані з використанням землі, то до бюджету сплачуватиметься саме розмір такого поставленого зобов’язання.

Супротивники законопроєкту стверджують, що він потрібен, «щоб швидше думали – продавать землю чи не продавать»…

Фермер Валерій Перепелиця, коментуючи внесення вищеназваного законопроєкту на розгляд парламенту, поділився на своїй сторінці у соцмережі Facebook думкою, як саме буде відбуватися оподаткування власників чи користувачів земельних сільгоспділянок:

«Наші любі депутати разом з урядом, за ініціативи агрохолдингів і латифундистів, і продажних “активістів” законопроектом 3131 вводять податок по 1400 грн. з 1 га мінімум», -написав він.

На думку Валерія Перепелиці, даний законопроєкт спрямований на те, щоб власники сільгоспземель «швидше думали – продавать землю чи не продавать!».

При цьому Валерій Перепелиця згоден з тим, що платити за використання природних ресурсів повинні всі: малі – мало, великі – багато.

“Одноосібник” відстає від орендаря на ПДФО (податок на доходи фізичних осіб- AgriGator) з оренди і єдиний податок, тобто десь на 1100 грн./ га, але втрачає на ціні і в т.ч. ПДВ десь 3500 грн./га (при валовій виручці до 30 тис. грн./га). А умови роботи? Доступ до фінансів, до технологій, до послуг? То хто кому повинен доплачувати? То може потрібно говорити про вирівнювання доходів і створення належних умов роботи для власників земельних ділянок»,- запитує фахівець.

Таку думку розділяють деякі учасники аграрного ринку у коментарях в аграрних групах, називаючи законопроєкт №3131 «авантюрою»:

«Основними постачальниками продукції для населення є підсобні селянські господарства, а крупні вирощують продукцію на експорт. Якщо для підсобників податки збільшити в 10 раз, то це відобразиться на цінах продуктів харчування і враховуючи низькі доходи більшості громадян призведе до недоїдання»,- вважає один з фермерів.

Дехто вважає, що закон вдарить по українцях, які тільки починають працювати на 20-50 га власної землі, тобто по самозайнятому населенню, яке вчиться господарювати в Україні. Дехто зазначає, що «максимальний дохід від оренди 1 га землі складає 2,5 тис грн – тому 1400 віддати? Нехай бур’яни ростуть»,- емоційно зазначає жінка.

Доцент Київської Школи Економіки, фахівець у галузі економіки землекористування Олег Нів’євський на своїй сторінці у Facebook зазначає, що сама ініціатива ухвалення законопроєкту №3131 «виглядає більше на спробу віджати землю в одноосібників, ніж на реальну спробу вирішити проблему тіні».

«І це – в переддень запровадження ринку землі. Також, це абсолютно протирічить заявленій політиці Уряду на підтримку дрібних сільгоспвиробників»,- говорить фахівець.

Він також висловив думку, що законопроєкт створює мотивацію до зловживань як з боку аграріїв, так і з боку податківців, адже пропонує запровадити взаємозарахування одних податків в суму мінімального податку.

«Тобто замість спрощення оподаткування, пропонується ускладнення, де потрібно буде перевіряти правильність взаємозарахувань. Звичайно, більші виробники тут у більш вигідному положенні, оскільки мають свій штат бухгалтерів. Проте навіть їх можна буде податковій «покошмарити» за потреби»,- впевнений Олег Нів’євський.

…Прихильники говорять про необхідність створення рівних умов для всіх та можливостях для розвитку сільських громад

Втім, у даного законопроєкту є й прихильники, які зазначають, що «потрібні рівні податки для всіх і одноосібники повинні платити також всі». Законопроєктом №3131 пропонується запровадити для власників та користувачів земельних ділянок сільськогосподарського призначення оподаткування доходів, отриманих від такої землі, виходячи з поставленого податкового зобов’язання.” Тобто якщо ви здали землю в оренду, значить вам за це заплатять, тож будьте ласкаві заплатити податок з прибутку. Якщо ж земля простоює або ви садите щось для себе – ніякого податку платити не потрібно»,- пояснює ще один учасник агроринку Андрій Адамчук.

Президент Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ) Алекс Ліссітса, аргументуючи необхідність прийняття законопроєкту парламентом у своєму блозі на AgroPortal, зазначив, що він «не для олігархів і не для дрібних фермерів, а для того, аби усі мали рівні умови. Усі, хто мають до 1 га, не сплачують цей податок. Усі, хто працюють «по-білому» і сплачують всі необхідні податки (а це понад 2 тис грн легальних податкових навантажень), не сплачують цей податок».

На його думку, законопроєкт № 3131 розроблений «для горе-аграріїв, які не платять жодної копійки до бюджетів і обробляють землю «в тіні».

«Сьогодні є шанс запровадити рівні та гідні умови для усіх, незалежно від розміру господарства. Закликаю народних депутатів не проґавити його і дати можливість українським громадам розвиватися, а також не дати можливості паразитувати горе-аграріям на українських чорноземах»,- зазначив Президент УКАБ.

Він також поінформував, що прийняття законопроєкту призведе до надходження мінімум 12-14 млрд грн, які додатково отримають сільські громади на власний розвиток.

«Це ті надходження, які останні роки держава не могла забезпечити для розвитку сільської інфраструктури, для інвестицій у проєкти, які дають можливість жити достойно у сільській місцевості»,- висловив впевненість Алекс Ліссітса.

Ріна Літвінова, AgriGator

 

Відповісти

Ваш email не публікується