TRAVKA – український бренд органічного чаю із важливою соціальною місією – АгроЕліта
18.05.2025
Уже 17 травня Львів знову перетвориться на гастрономічну столицю – відбудеться щорічний Львівський ярмарок смаку, подія, яка об’єднує виробників органічної та молочної продукції з різних куточків України, локальних виробників Львіщини, та всіх, хто цінує якість, смак і традиції. Подія буде організована третій рік поспіль за підтримки Швейцарії в межах швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України» (QFTP). Саме тут минулого року вперше широкій аудиторії себе представив молодий, але вже впізнаваний бренд органічного трав’яного чаю з Луцька – TRAVKA.
У нашому інтерв’ю ми поспілкувалися з директором та співвласником ТзОВ «Шанс Вік» (TRAVKA TM) Володимиром Ольховиком про те, з чого все почалося, як розвивається компанія сьогодні, та який результат дала участь у ярмарку минулого року.
– Володимире, розкажіть, будь ласка, чим займається ваша компанія. Як виникла ідея створення бренду TRAVKA, і які його основні цінності?
– Компанія «Шанс Вік» спеціалізується на заготівлі та переробці дикорослих трав і ягід: сушимо, чистимо, фасуємо і постачаємо високоякісну сировину для великих гравців у сфері виробництва трав’яних чаїв, косметики, фармацевтики та навіть харчування для домашніх улюбленців. Понад 90% нашої продукції йде на експорт – переважно до країн ЄС.
Вперше ми були сертифіковані як органічне виробництво 8 років тому. Напрямом органічного виробництва ми зацікавилися завдяки регулярним поїздкам на міжнародні торговельні виставки на кшталт Biofach та Anuga – 15 років поспіль відвідували їх як візитери. Саме там усвідомили, що хочемо працювати на вищому рівні, пропонувати продукт найкращої якості – органічної.
Бренд TRAVKA з’явився як логічне продовження нашого досвіду. Довгі роки ми були постачальниками інгредієнтів, але завжди мріяли про власний продукт з доданою вартістю. Минулого року ми нарешті зважилися – попри всі труднощі, створили бренд органічних трав’яно-ягідних чаїв для українського ринку.
TRAVKA – це не лише про чай, а й про соціальну відповідальність. Ми вирішили створити продукт з доданою вартістю для внутрішнього ринку, щоб просувати культуру споживання органічної продукції в Україні та підвищувати рівень обізнаності людей про неї. Через свій бренд ми хочемо пояснити що таке органічна продукція, чим вона краща від неорганічної і чому варто на неї звертати увагу.
Ще одна місія бренду – це розвиток української економіки. Нам важливо платити податки тут, створювати робочі місця та пишатися тим, що робимо. Ми хочемо розвивати бренд тут, в Україні. Якщо в майбутньому буде така можливість, може, ми і будемо експортувати готовий чай, але в першу чергу TRAVKA це органічний продукт з вищою доданою вартістю саме для України.
– Чим, на вашу думку, чаї TRAVKA вирізняються серед інших брендів трав’яних чаїв на українському ринку?
– Ми не просто ще один бренд трав’яних чаїв – ми один із небагатьох виробників органічних чаїв в Україні. Нас таких, здається, лише троє, тож конкуренція в класичному сенсі слова тут недоречна особисто з моєї точки зору. Навпаки – ми всі разом несемо відповідальність за те, щоб українці зрозуміли цінність споживання органічної продукції.
Якщо ж казати про TRAVKA в порівнянні з неорганічними трав’яними чаями, то ми значно вирізняється кількома пунктами. По-перше, ми – органічні, і це важлива відмінність. По-друге – ми смачні. Наш підхід до трав’яних чаїв не лише про користь, а й про смак, емоцію, аромат. Ми свідомо відійшли від поширеного уявлення, що трав’яний чай – це щось «лікувальне». Ми створювали чаї смачними в першу чергу. І тут нам дуже допомогли міжнародні партнери: ми працювали з німецькими tea-тестерами (з анг. tea – чай) та нашими українськими травниками, щоб створити збалансовані рецептури.
Наші рецепти – оригінальні, сміливі, незвичайні. Наприклад, ми першими в світі отримали сертифікацію мухомора, як органічного, і, відповідно, першими створили органічний чай з цим грибом у складі під назвою «Червона магія». Чай допомагає покращити сон та зменшити стрес, і заспокоїти нервову систему. Сам гриб проходить спеціальну термічну обробку, щоб зруйнувати токсичні речовини, які містяться в складі, і гриб стає безпечним. У чаї гриб проходить ще одну термічну обробку – заварювання окропом, що нівелює навіть мінімальні ризики. Це, з одного боку, інноваційний продукт, а з іншого – ще й маркетинговий хід. Бо людям завжди цікаво щось нове й сміливе. А ще цей чай має соціальну складову, прибуток від його продажів ми переказуємо волонтерській організації «Ангар», яка допомагає військовим з 2014 року.
Близько 90% складу в наших чаях – це дикороси, які ми збираємо в екологічно чистих зонах. Але частину інгредієнтів, наприклад, м’яту чи корінь валеріани, ми закуповуємо у фермерів, бо в дикій природі їх просто немає в достатній кількості. Заразом так ми підтримуємо і фермерські господарства, які займаються вирощуванням органічних культур.
У нас налаштований повний цикл виробництва – від заготівлі трав і ягід до пакування і логістики. Це дає змогу бути впевненими в якості кожної чашки чаю TRAVKA. Ми не просто фасуємо чай, ми знаємо, як правильно заготовляти дикороси, їх сушити, переробляти та зберігати, щоб розкрити натуральний смак і аромат.
Також ми дуже дбаємо про візуальну складову. Наш дизайн – це окрема історія. Ми хочемо, щоб TRAVKA радувала око, викликала приємні емоції, була цікавою та сучасною. Недаремно наш слоган звучить: «TRAVKA – цікавий чай для цікавих людей». А ще важливо, щоб наш чай вирізняли і за органічним маркуванням на упаковці. Адже саме воно допомагає споживачу зрозуміти, що продукт сертифіковано відповідно до вимог законодавства у сфері органічного виробництва. Ми наносимо як державний логотип для органічної продукції, так і євролисток на упаковки нашого чаю.
– Які ваші основні канали збуту продукцію TRAVKA в межах України? Чи присутні ваші чаї на полицях великих ритейлів?
– Наші головні канали збуту – це онлайн-продажі через власний сайт та Instagram сторінку або ж через співпраці з іншими. Ми залучені у цікавий проєкт з Укрзалізницею, за умовами якого можна придбати наший чай зі знижкою за накопичені бали з поїздок. Також одне з основних джерел збуту для нас це HoReCa. Працюємо також і з локальними мережами та невеликими торговими точками.
Ми саме зараз готуємося до виходу у великі ритейли: допрацьовуємо пакування та краще вивчаємо потреби ринку. Також ми залучилися менторським супроводом від громадської спілки «Органічна ініціатива». Експерти спілки допомагають краще зрозуміти, що потрібно для виходу у великі торгові мережі, що є значною допомогою для нас на даному етапі. Нам важливо не просто розмістити товар на полиці, а зайняти на ній гідне місце.
– Наскільки важливими для вас є ярмарки та виставки, зокрема Львівський ярмарок смаку, як додатковий канал збуту і промоції?
– Для нас це не просто ярмарок – це наша символічна точка старту. Саме Львівський ярмарок смаку став для TRAVKA першою справжньою появою перед аудиторією. Підготовка до виставки стала для нас важливим поштовхом, який змусив нас швидко зібратись, і вперше представити повноцінний продукт споживачу.
Ярмарки, виставки, конференції – для нас це обов’язкові заходи. Це можливість отримати живий зворотний зв’язок від покупців, подивитися в очі тим, хто вибирає твій продукт, та краще розуміти свого споживача. Ми завжди намагаємось бути присутніми на таких заходах, адже це один з найкращих та найефективніших B2C інструментів, і надалі теж будемо підтримувати цю стратегію.
– Чи допомогла участь у Львівському ярмарку смаку минулого року залучити нових клієнтів або партнерів та чи плануєте ви взяти участь у цьогорічній події, що відбудеться у травні?
– Саме під час цього ярмарку ми вперше провели дегустації чаїв споживачам. Це був наш перший повноцінний живий контакт з покупцями. Незважаючи на те, що минулого року ярмарок був в червні, не найкраща пора для гарячого чаю, але це не завадило сформувати наше перше коло постійних прихильників. Люди пробували, цікавились, підписувались на нас у соцмережах. Усе було дуже органічно, по-людськи тепло. Потім відвідувачі з ярмарку поверталися до нас і купували чай через соціальні мережі чи вебсайт.
Участь у Львівському ярмарку смаку для нас є сакральною, ми щороку будемо намагатися брати в ньому участь. І цьогоріч, звісно, ми вже зареєструвались як учасник. Цього разу ми готуємо новий вид пакування, також буде дегустація чаїв як і минулого року.
– Хто ваші споживачі та які їхні цінності?
– Наш споживач – це людина, яка любить себе та дбає про своє здоров’я. Така людина веде здоровий спосіб життя, знає що таке збалансоване харчування, відповідно дбає, щоб продукти, які вона споживає, були безпечними. Наш споживач цінує користь продуктів, для нього важливий смак, естетика і соціальна місія виробника.
Якщо глянути глобально, то це люди, яким близька філософія органічного виробництва. Для них це не просто відмова від пестицидів, а спосіб зробити себе і світ навколо кращими завдяки безпечному вирощуванню продуктів та їх споживанню. І такі люди дуже свідомі й лояльні.
– Як ви оцінюєте поточний стан внутрішнього ринку органічної продукції в Україні та чи плануєте вихід на експортний ринок?
– Ситуація наразі досить складна. Війна, демографічні проблеми, погіршення економіки, зниження купівельної спроможності населення – усе це впливає на ведення бізнесу в Україні, зокрема й органічного. Ринок, який мав би стабільно рости, зараз або стоїть на місці, або відкатується назад через війну.
Але попри ці виклики органічний ринок в Україні не зник. Візьміть навіть для прикладу нас, ми створили нову торгову марку органічного продукту саме у найскладніший період, бо віримо, що ми можемо щось змінили, що ми можемо робити світ трохи кращим. Органічна продукція зараз це не про прибуток, це про соціальну відповідальність, про обов’язки та зміну культури споживання. Поки що зосереджуємось на внутрішньому ринку, але експорт продукції звищою доданою вартістю поки що в планах.
– З якими основними викликами стикаєтесь у просуванні органічної продукції в Україні та як із ними справляєтеся?
– Найбільший виклик – низька поінформованість споживачів про органічний продукт. Люди часто не бачать різниці між органічним та неорганічним чаєм. Споживачі хочуть, щоб органічний продукт зі всіма витратами на вирощування, виготовлення та органічну сертифікацію коштував як і неорганічний продукт. Але за таким продуктом стоїть складний шлях від особливого виробництва до збуту, який супроводжується постійним і пильним контролем з боку органу сертифікації, тому він коштує більше.
Ми навіть сформулювали для себе мету: зробити органічну продукцію доступнішою для українців. Але без компромісу в якості.
Друга проблема – відсутність системної просвітницької роботи з боку держави. Закон є, контроль є, але бракує популяризації. Це теж має бути завданням держави, не лише контролювати, а й надихати українців вибирати здоровий спосіб харчування, і, відповідно, інформувати про органічні продукти.
– Які ваші подальші плани щодо розвитку бренду TRAVKA – нові продукти, ринки або партнерства? Ваша порада для тих виробників, які розглядають перехід від неорганічного виробництва харчових продуктів до органічного.
– Наші плани – розвиватися органічно. Ми не прагнемо форсувати масштабування за будь-яку ціну. Для нас важливо, щоб TRAVKA залишалася брендом із душею, а наші клієнти – справжніми поціновувачами, які з нами надовго. Ми уважно слухаємо зворотний зв’язок, спостерігаємо, що заходить, що викликає емоції – і мультиплікуємо ці враження.
Звісно, будемо працювати над новими форматами: фасуванням, пакуванням, можливо, навіть змінювати форму упаковки чи візуальні рішення. Ми до цього ставимось дуже уважно, у нас кожна упаковка має свій унікальний дизайн, і це не просто графіка – це філософія. На пакування кожного чаю є графічний символ його вмісту. Наприклад, рожевий кружечок – це символ шипшини. Ми хочемо, щоб наші чаї не лише смакували, а й візуально та емоційно надихали.
Плануємо також працювати з ритейлом, але лише там, де є розуміння й повага до органічної продукції. Це мають бути топові мережі, для яких важливі не лише заробітки, а й сенси.
Щодо партнерств, ми завжди відкриті та готові до нових співпраць. Зараз, наприклад, маємо чудову співпрацю з misto.cafe у Луцьку – соціально відповідальним бізнесом, у якого 100 власників, і весь прибуток іде на підтримку локальних ініціатив. Ми створили для них унікальну рецептуру чаю під назвою «Луцький Вайб».
Щодо поради для тих, хто розглядає перехід з неорганічного до органічного виробництва. Може, прозвучу трохи прагматично, але в доброму сенсі: якщо ви йдете в органічне виробництво, не женіться одразу за прибутками. Важливо вірити у філософію того, що ви робите. Розуміти, що своїм маленьким бізнесом ви справді змінюєте світ, робите його кращим, здоровішим, чеснішим. І коли це буде головною мотивацією, тоді все інше: і заробітки, і дивіденди прийдуть, але як результат, а не самоціль.
Бути органічним виробником – це про відповідальність, візію і щире бажання дати людям справжній продукт. Якщо це резонує – сміливо вперед.