Чому в Україні мало успішних кейсів кооперації в агробізнесі? – EastFruit

Попри готову законодавчу базу та стабільну й потужну міжнародну підтримку, кооперація в українському плодоовочевому секторі досі пригальмовує, пише SEEDS.

Таку думку висловив Тарас Баштанник, президент Української плодоовочевої асоціації, під час міжнародної конференції “Сталий агробізнес: “Традиції. Ніші. Екопрактики. Технології”.

Конференцію організувала та провела агромедіа-агенція Sapienza.media за підтримки Української Плодоовочевої Асоціації – УПОА та Асоціації виробників амаранту та амарантової продукції.

“Я в галузі 12 років. І ця тема складна. Вона чомусь постійно отримує перекоси. У 2020 році було ухвалено закон про сільськогосподарську кооперацію. Тобто законодавча база, плюс-мінус, готова. Можна працювати все нормально.

Але це законодавча база. За фактом є купа програм міжнародної підтримки саме кооперативів, грантів, це популярно, цим шляхом ішла, наприклад, та сама Польща, а ще раніше й Західна Європа. В Україні ж даних успішних кейсів дуже мало”, – констатує Тарас Баштанник.

 

У чому причина? Тут, за словами президента УПОА, може бути дуже довга дискусія, але особисто він вважає, що базових причин кілька.

“Причина перша полягає в особливостях розміру українських господарств, які вирощують ягідну чи плодову продукцію. Приміром, середній розмір підприємства, яке вирощує малину в Польщі – 0,8 гектара, а в Україні – 8 гектарів. Різниця в 10 разів.

Повірте мені, з досвіду, набагато важче зібрати до купи 10 виробників по 8 гектарів, ніж дрібних виробників. Крім того, якщо виробник великий, і має не те, що 10, а 20 чи 30 гектарів лохини, то він, скоріш за все, сам фінансово спроможний збудувати собі холодильник”, – зазначає Тарас Баштанник.

На його думку, кількість гектарів і наявність власних коштів – не єдині складові проблеми. Є набагато важливіший, суто український аспект.

“Я особисто не раз мав дискусії з виробниками тієї ж лохини, які мають від 50 до 150 гектарів. Нічого з цього не випливає. Починається все з такого: а хто буде головним? На чиїй території чи землі це буде побудовано, а в якій черговості ці послуги чи сортування, чи відвантаження будуть надані, а чия ягода перша? А чия друга, а чия третя?

У такому випадку, на жаль, можна констатувати, що мова про успішні кооперативи системно, на жаль, не йде. Чи буде коли-небудь іти, я не знаю, мені здається, скоріше “ні”, ніж “так”, – вважає президент УПОА.

За його словами, результат матиме хіба що ситуація, яка мала місце свого часу в західній Європі. Тоді через глухий кут з точки зору конкуренції та ринків збуту, без кооперації ягідникам не вдавалося взагалі що-небудь продати.

“Але зараз структура ринку в Україні така, що кожен, навіть дрібний фермер, він продає сам. Так, дешевше, ніж у кооперативі. Але ж сам. І сам господар. Тому я думаю, що основні перешкоди, вони лежать також і в ментальній площині. І, можливо, будуть ще довго там лежати”, – додає Тарас Баштанник.


Джерело https://east-fruit.com

Відповісти

Ваш email не публікується

where to buy viagra buy generic 100mg viagra online
buy amoxicillin online can you buy amoxicillin over the counter
buy ivermectin online buy ivermectin for humans
viagra before and after photos how long does viagra last
buy viagra online where can i buy viagra