Ціна на дизельне паливо зростатиме — AgroPortal.ua
В Україні у розпалі посівна кампанія. Відтак збільшується попит з боку аграріїв на дизельне
пальне, що є одним із чинників його здорожчання, хоча і не основним.
В OKKO Group пояснюють, що ціни на дизпаливо (ДП) мають тенденцію до зростання внаслідок зменшення обсягу нафти, який переробляє або експортує рф. Сьогодні ціна на нафту продовжує зростати і становить близько 87 $/барель. Окрім цього, блокада Польщею кордонів України тягне за собою зростання логістичних витрат: простої транспорту на кордоні, збільшення плеча доставки, коли транспорт йде в обхід українсько-польських кордонів.
Загалом протягом останніх 5 років ціна на дизпаливо лише зростала в гривневому еквіваленті. Якщо в березні 2020 року 1 літр коштував 23,92 грн, то в березні 2024 року ціна зросла в 2,2 раза і становить 53,71 грн/л, зазначають в асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ).
Особливо різке зростання спостерігалося на початку повномасштабного вторгнення росії на територію України, що було зумовлено зростанням цін на світових ринках та значно ускладненою логістикою. Тоді ціни на дизпаливо зросли в 1,4 раза буквально за кілька місяців.
Учасники ринку припускають, що нині основним фактором зростання цін на ДП може бути прийняття законопроєкту про збільшення акцизного збору на пальне. Передбачається, що акцизний збір зростатиме в декілька етапів, починаючи з другої половини 2024 року та закінчуючи 2028 роком.
У Групі АГРОТРЕЙД повідомляють, що закупили основну частину — 60% — пального для посівної заздалегідь. У «Агрейн» зазначають, що на початку минулого року закуповували ДП наперед. Зараз закупівля здійснюється за фактом, оскільки географічне розміщення земель холдингу — поблизу пунктів імпорту палива. Єдиним винятком є працююче підприємство Харківської області, яке забезпечується з нафтобаз, виходячи з логістичної економії, додають у пресслужбі компанії.
За інформацією керівника аграрного департаменту OKKO Group Віти Красноперки, останні два сезони посівної у компанії не бачать суттєвих закупівель наперед. Тож для вирішення цієї проблеми понад 8 років мають програми агрофінансування, забезпечуючи, зокрема, паливом під заставу майбутнього врожаю.
Загалом в УКАБ підрахували, що у собівартості виробництва зернових та олійних культур дизпаливо займає близько 7-8%. Щоб зекономити, у Групі АГРОТРЕЙД застосовують комбіновані агрегати для ґрунтообробки, контролюючи глибину робіт і навантаження на двигуни агрегатів.
Для економії витрат пального, зменшення впливу на довкілля та зниження викидів CO2 холдингом «Агрейн» використовуються технології мінімального обробітку землі типу strip-till, інформаційні та телекомунікаційні методи контролю за рухом техніки під час проведення робіт, а також одночасне виконання декількох видів робіт: посів разом із внесенням добрив, внесення ЗЗР разом із підживленням тощо.
Алла Стрижеус, AgroPortal.ua