Дорога узбецька хурма: що буде з експортом у майбутні місяці? – EastFruit
Поточний сезон хурми в Узбекистані відрізняється від попередніх рекордно високими цінами на цю продукцію. Як і у випадку з виноградом і гранатом, аномальні холоди, що спостерігалися в Узбекистані в другій декаді січня поточного року, завдали серйозної шкоди врожаю хурми. Попри рекордно високі ціни, обсяг експорту цієї продукції в перші два місяці з початку сезону експорту знизився несуттєво порівняно з показниками попередніх років. Однак, на думку учасників ринку, в майбутні місяці очікується значне падіння обсягів відвантажень узбецької хурми на зовнішні ринки, відзначають фахівці EastFruit.
Цього року сезон експорту хурми з Узбекистану стартував у другій половині серпня з початком відвантажень ранніх сортів цієї продукції на зовнішні ринки. На початку сезону закупівельні оптові ціни експортерів були на рівні $0,40 – $0,50 за кг, що приблизно в півтора раза вище, ніж в аналогічному періоді минулого року.
За попередніми даними торговельної статистики, за два місяці від початку сезону – з 16 серпня до 15 жовтня 2023 року – Узбекистан експортував 21,7 тис. тонн свіжої хурми на загальну суму $12,1 млн, що в натуральному виразі на 16% менше, ніж в аналогічному періоді минулого року і майже на рівні показника аналогічного періоду 2021 року.
Але наразі закупівельна ціна експортерів у оптовиків уже сягає $0,9 – $1,0 за кг, що в 3-4 рази вище, ніж в аналогічному періоді попередніх двох років.
Чому за таких відносно високих цін на хурму в Узбекистані обсяг експорту в перші два місяці знизився несуттєво, і що буде з експортом у найближчі місяці з урахуванням подібного зростання цін?
На думку керівника однієї з великої експортної компанії Узбекистану ТОВ Musaevs Exim Нодірбека Мусаєва, основною причиною незначного зниження обсягу експорту на початку сезону є більш ранній вихід узбецької хурми на зовнішні ринки, але в майбутні місяці очікується істотне падіння експорту цієї продукції.
“Оцінки збитку врожаю хурми від січневих заморозків сильно коливаються залежно від регіону, але в середньому по країні оцінюються на рівні 50-60%, тобто більш ніж удвічі нижчі, ніж минулого року. Зокрема, в деяких передгірних районах Ферганської долини, зниження обсягу врожаю порівняно з минулим роком досягає 80-85%. Сумно, що в багатьох фермерських і дехканських господарствах аномальні холоди призвели до загибелі плодоносних дерев хурми. За нашими прогнозами, для відновлення обсягів урожайності 2022 року знадобиться щонайменше 2-3 роки.
Попри це, у перші півтора-два місяці початку сезону експорту істотного зниження обсягів відвантажень на зовнішні ринки не спостерігалося. Основними причинами тому є:
Перша: більш ранній вихід узбецької хурми на основний зовнішній ринок збуту – на російський ринок. Річ у тім, що узбецькі експортери виходять на основний ринок збуту цієї продукції – на російський ринок приблизно на один-півтора місяці раніше, ніж основні постачальники з інших країн. Хоча на початку сезону закупівельні ціни були приблизно в півтора раза вищими за торішні рівні, з огляду на практичну відсутність конкуренції на російському ринку в цей період, узбецьким експортерам вдалося реалізувати хурму на цьому ринку в обсязі, що був несуттєво меншим, ніж в аналогічному періоді попередніх років”.
Друга причина: в Узбекистані традиційно в перші місяці початку сезону хурми основним гравцем на ринку є закупники, які реалізують товар на великих оптових ринках країн СНД. Найчастіше у них менші вимоги до якості товару і гнучкість у плані закупівельної ціни товару. При цьому компанії, що здійснюють поставки хурми в роздрібні мережі, проявляють менший ентузіазм, а в умовах низької врожайності, дуже складно заготовити товар, що відповідає мережевим вимогам за прийнятною ціною”, – прокоментував Нодирбек Мусаєв.
Однак, за оцінками керівника ТОВ Musaevs Exim, у найближчі місяці обсяги експорту хурми різко знизяться порівняно з показниками минулих років, тому сприятимуть такі чинники:
По-перше, збирання врожаю хурми в основних регіонах її виробництва майже завершилося, тоді як, у попередні роки збирання врожаю хурми в Узбекистані тривало і в листопаді. Наразі відвантаження продукції здійснюються в основному зі сховищ. Однак у поточному сезоні хурми, закладеної в сховищах, істотно менше, ніж у минулі роки. У багатьох випадках якість товару також залишає бажати кращого. Ба більше, до теперішнього часу, закупівельні ціни експортерів у оптовиків зросли в 2 рази порівняно з початком сезону. Це означає, що сезон експорту хурми буде коротшим, ніж у попередні роки.
По-друге, на російський ринок хурми вже вийшли азербайджанські постачальники. Як відомо, Азербайджан є найбільшим постачальником хурми на російському ринку, на частку якого припадає понад 60% загального обсягу імпорту хурми. Зниження врожаю хурми в Азербайджані в нинішньому сезоні порівняно з минулим роком не очікується, а значить, у них зовсім інша ситуація з доступними для експорту обсягами.
“Останніми роками, хурма поряд із виноградом були лідерами експортних поставок у плодоовочевій галузі Узбекистану в осінньо-зимовий період. Втрати врожаю цих культур істотно позначаться і загалом на обсязі експортної виручки галузі за підсумками року”, – підсумував Нодирбек Мусаєв.