Названо ціну пшениці за умови стабільної роботи глибоководних портів — AgroPortal.ua
Україна конкурує на ринку зерна в умовах, коли логістика постійно дорожчає через ризики, пов’язані з війною.
Як повідомляють аналітики Barva Invest у Telegram, покупець прагне придбати за найнижчими цінами зерно, поставлене в порт імпортера.
«Тож відповідь на запитання «яка ціна мала б бути в порту»
залежить від усіх затрат, що переслідують зерно від моменту довезення до порту
експортера до порту імпортера. В період до повномасштабного вторгнення вартість
нашого фрахту була майже ідентичною до румунської, адже нам потрібно долати
майже однаковий шлях (як за протяжністю, так і за зборами в Босфорі)», —
пояснюють експерти.
Тож маємо «ідеальну» математику: C&F-Єгипет 256 $/т — 16
$/т (фрахт) — 10 $/т перевалка на судно = 230 $/т CPT-Одеса, підраховують фахівці.
І додають, що обстріли портової інфраструктури призводять до
зменшення кількості судновласників, які
готові ризикувати екіпажем та судном, тож їх потрібно «заманювати» винагородами за
воєнні ризики.
«Через це фрахт з Одеси може бути значно дорожчий, ніж із
Констанци — 40 $/т проти 16 $/т. Перевалка в Одесі також дорожча, ніж у часи,
коли все працювало, як годинник, всі причали були розписані на тижні вперед, а
зерно накопичувалось на припортових елеваторах. Зараз все це — ризик, зумовлений
терором росії. Тож постійних затрат багато, а потік суден та безпекові заходи
обмежують завантаженість терміналів. Через це перевалка значно дорожча і зараз
коштує близько 27 $/т. На різних стадіях логістичного ланцюжка оператори ринку
закладають собі прибуток a.k.a. «за воєнні ризики», що виливається у додаткових
10-15 $/т», — додають Barva Invest.
Тож замість ідеальних 230 $/т зараз така математика:
C&F-Єгипет 256 $/т — 40 $/т (фрахт) — 27+ $/т перевалка на судно — 12 $/т
інші оператори ринку = 177 $/т CPT-Одеса.
«На такі ціни можна розраховувати, якщо морські порти
запрацюють хоча б на рівні, який був минулої осені (із зерновим коридором).
Поки з портів вийшло замало суден, і це лише перші кроки, а не повноцінна робота
портів, тож усі дотичні затрати значно вищі, що і буде відображатись на нижчих
закупівельних цінах», — вважають експерти.