Чим обприскувати поле: літаком, гвинтокрилом, дельтапланом, дроном або наземною технікою? – Agravery

В кожного агрегата, будь він з крилами, гвинтами чи колесами, при обприскуванні є свої переваги та недоліки. Що обрати аграрію для ефективного внесення агрохімії?

Літак – це швидко, але не точно, гвинтокрил – точно, але дорого, дельтаплан – маневрений, але не багато вносить, дрон – точний, але повільний, наземний – зручний, але витоптує. Це стислий перелік переваг та недоліків кожного із способів обприскування сільгоспкультур. А тепер детально.

Слід пам’ятати, що вся авіатехніка має велику перевагу перед наземною – обробіток в будь-якій фазі вегетації рослин і в будь-яку довжину. Також авіатехніка майже немає непрохідних ділянок на полі. Натомість, без наземної техніки не обійтись, бо кожен раз літак не замовиш. Але також має суттєвий недолік – потребує технологічну колію, що зазвичай становить від 5% до 7% територій, що обробляються. Також колісні агрегати мають обмежений, хоча і, зазвичай, не маленький кліренс. Навіть причіпні обприскувачі, зі слів практичного досвіду фермерів, не наносять шкоди рослинам при 60-80 см у довжину. Сам процес обприскування потребує не одного пілота чи водія. Зазвичай «на землі» їх мають обслуговувати ще один-два робітника. Від зложеної роботи всієї групи, вчасної подачі на борт препаратів та води залежить швидкість і якість обробітку.

ЛІТАК

Продуктивність: від 600 до 1000 гектарів за зміну

Вартість послуги: від 190 гривень за гектар

Переваги: великі об’єми внесення, швидкість робіт

Недоліки: може працювати тільки на великих швидкостях, важко замовити «день у день»

Взагалі власну авіатехніку не часто хто з фермерів тримає у себе в господарстві. Для цього потрібно мати в штаті пілота, специфічне обладнання та спеціалістів з не менш специфічними знаннями. Тому авіахімроботи літаком, гвинтокрилом чи дельтапланом зазвичай замовляють у сторонніх компаніях. І тут відразу стає перший недолік – важко замовити «день у день», послугу авіахімробіт краще замовляти заздалегідь. По-перше, тому що таких компаній не так багато в Україні, вони, банально, можуть бути зайняті. Також для отримання дозволу на політ власники літака мають подавати заявку мінімум до 12:00, щоб отримати рішення хоча б на наступний день.

Також для літака потрібно мати рівну ділянку поля чи дороги. Наприклад, для АН-2 капітани просять мінімум 400 метрів у довжину і 50 метрів в ширину. Для швидкості робіт, зазвичай, надавачі послуг з авіахімробіт просять двох людей та можливість для ночівлі. За це вони обіцяють «виливати» препарати в діапазоні від 5 літрів до 150 літрів на гектар із продуктивністю від 600 до 1000 гектарів за зміну. Але тут об’єм виконаних робіт часто залежить від погодних умов та від злагодженості роботи бригади. В середньому літак обробляє 30 літрів за один політ.

Читайте також: Дмитро Линдя: Клієнти сільгоспавіації не шукають альтернатив

«Літак може працювати із будь-якими типами добрив чи хімічних препаратів. Обробіток може здійснюватися від 5 літрів до 150 літрів на гектар, тобто фактично ми можемо добряче проливати культури, рідина досягає землі. Це дає змогу потрапити препарату по всій рослині. Ті, хто користуються наземною технікою для обробітку, просто не знають, як дешево і швидко ми виконуємо роботи. Адже непотрібно купляти обприскувач і його обслуговувати, є економія на персоналі та часі, який забирає обробіток», – розповів командир літака-обприскувача Дмитро Линдя.


ГВИНТОКРИЛ

Продуктивність: від 600 до 1000 гектарів за зміну

Вартість послуги: від 280 гривень за гектар

Переваги: може працювати на невеликих швидкостях, гвинти створюють потужний вихор

Недоліки: важко замовити «день у день»

Гелікоптери на відміну від літаків, можуть літати повільніше, хоча і можуть працювати на швидкості у до 160 км/годину та з меншою висотою над рослинами. Ширину захвату вертольоти можуть дозволити собі від 30-60 метрів. Також вони мають високу точність розпилення та високу маневреність. На відміну від літака, для переходу на іншу ділянку, гвинтокрилу не потрібно робити велику петлю, аби вдало зайти на лінію обприскування. Розподіл препарату рівномірний, за рахунок додаткового вихору, який створюють гвинти.

Інших переваг гвинтокрил перед літаком майже немає. Натомість має більшу вартість години польоту. Сюди входять і паливо, і обслуговування. «Кукурудзники» на це потребують менше. Також саме трапляються складнощі із заправкою керосином, він не такий розповсюджений, як 95-ий, на якому літають АН-2. Та і сам гвинтокрил коштує дорого.


ДЕЛЬТАПЛАН

Продуктивність: 70-100 за годину

Вартість послуги: від 200 гривень за гектар

Переваги: великі об’єми внесення, швидкість робіт

Недоліки: вузький діапазон погодних умов для виконання робіт, може вносити тільки ультрамалий об’єм, може працювати тільки на великих швидкостях, важко замовити «день у день»

Зі слів льотних старожилів популярність дельтапланів в обприскуванні прийшлась на 2000-ні. Тоді почали з’являтись багато господарств із великим банком землі. В Україні тоді ще не було достатньо техніки для обприскування великих площ, не було в усіх і наземної. На ринку утворився великий «вакуум» послуг із сільгоспобробітку. На допомогу прийшли дельтаплани. Вони, відносно, недорогі за вартістю та обслуговуванням. Тому деякі господарства мали, навіть, власні. Ще одна проблема, що дельтаплан може взяти на борт до 150 літрів речовини. А за один виліт обробити 20-30 гектарів. Це зменшує його можливості у порівнянні з літаком. Його продуктивність на годину становить 70-100 гектарів. Дещо картина змінилась із появою препаратів із ультрамалим об’ємом внесення.

«Дельтаплан та літак працюють майже з однією швидкістю, але дельтаплан не може взяти багато на борт. Тому його використовують при ультрамалому внесенні. А такий процес чутливий до вітру, тому дельтаплан має вузький діапазон погодних умов, при яких він може працювати. Обробіток дельтапланом має гарне співвідношення ціна-якість. Ультрамалий об’єм має свої переваги. Якщо не потрібно розпилювати препарат тільки на верхню частину рослини, то цей спосіб найкращій. Літак все зіллє до ґрунту. Від цього він може окислятись, а хімія потрапляти на корені», – зауважив колишній працівник з авіахімробіт на дельтаплані Валерій Іванов.

Та додав, що для того, щоб підняти дельтаплан у повітря, потрібно стільки ж документів і дозволів як на літак. При цьому, його можливості з легкістю перейняли на себе дрони.


КВАДРОКОПТЕР

Продуктивність: до 150 гектарів за зміну

Вартість послуги: від 280 гривень за гектар

Переваги: великі об’єми внесення, швидкість робіт.

Недоліки: може вносити тільки ультрамалий об’єм

На ринку обприскування України швидко набирають популярність квадракоптери. За останні два сезони попит значно перевищує пропозицію. До компаній, які надають послуги з обприскування безпілотником, найбільше дзвінків надходить у вересні та жовтні, часто їх використовують для десикації посівів соняшнику.

Для обслуговування дронів теж потрібна бригада обслуговування. Окрім ємностей з водою та змішувачів, не зайвим будуть і генератори, зарядні станції та додаткові акумулятори для безперебійної роботи. І головне пам’ятати, що дрони використовують тільки для ультрамалих об’ємів внесення, їх баки розраховані лише на декілька літрів.

Читайте також: Бум на дрони. Чому аграрії обирають безпілотники для внесення ЗЗР, а потім повертаються до обприскувачів?

Використовують або замовляють послуги безпілотних обприскувачів як малі, так і великі господарства, у плановому режимі та у вигляді «швидкої допомоги». Часто дрони купляють господарства в якості додаткових помічників наземній техніці, для обробітку важкодоступних ділянок, маленьких ділянок, які пропустили, чи таких, що потребують негайного обробітку.

«Показники продуктивності дронів-обприскувачів на сьогодні впритул наблизились до показників класичної обприскувальної техніки. Можу з певністю сказати, що це є конкурентне рішення. Продуктивність дронів за робочу зміну становить 120-150 гектар при роботі одного дрона. Ця цифра доходить до 250 гектар, якщо це ми говоримо про бригаду із двох дронів, одного оператора та одного помічника оператора. Якщо йдеться про 3 дрони, то продуктивність буде збільшена до 350 гектарів. В минулому році, при середній продуктивності у 18 гектар на годину в сезон десикації, двома дронами були досягнуті рекордні показники у 370 гектарів обробітку за зміну», – розповів СЕО компанії Drone.ua Валерій Яковенко.

Та додав, що найбільшим їх покупцем є компанії, які надають послуги із обробітку полів квадракоптерами. Їх доля складає 90%, інші беруть для власних потреб, але часто допомагають сусідам у швидкому внесені агрохімікатів.


НАЗЕМНИЙ

Продуктивність: 200-300 гектарів за зміну

Вартість послуги: від 200 гривень за гектар

Переваги: точне внесення

Недоліки: не здолає важкі ділянки, потребує технічну колію

При сьогоднішніх високих цінах на агропродукцію, технічна колія, яку залишає за собою самохідний обприскувач, занадто дорого обходиться українським фермерам. Слід сказати, що з розвитком технологій автопілотування, колеса сучасних обприскувачів ніколи не виходять за протоптані стежки навіть на наступний рік. Але тим не менш. Про причіпні вже мова не йде. Їхній кліренс та колія залежать від характеристик трактора. Колісні обприскувачі зрозумілі для фермера і на сьогодні, вони є майже в кожному господарстві. Тому швидкість обробітку тут не проблема. Також сучасні наземні обприскувачі мають опцію автоматичного відключення секцій штанги при потраплянні на вже оброблену ділянку. Це зменшує витрати і підвищує якість обробітку. Також самохідні та причіпні обприскувачі можуть швидко міняти характеристики обробки в залежності від вимог. Для цього вони мають регулювання сопел, висоти штанги, швидкість подачі речовини тощо. Це робить агрегат більш гнучким до обставин.

Читайте також: Заморожені овочі: чому польську сировину фасують в Україні

«Основний кліренс самохідних обприскувачів сягає 1,8 метра. Якщо культура вища, і потрібно провести десикацію, то самохідним агрегатом цього вже не можна зробити, бо пошкодиться культура. В цьому випадку краще застосувати авіацію. Також літаки випереджають за швидкістю обробки великих площ. Самохідний обприскувач за ніч може пройти 200-250 га. Все залежить від швидкості заправки агрохімікатами. На цьому мінуси самохідного обприскувача зникають. І в кожному господарстві він має бути. Бо не будеш кожного разу замовляти літак», – наголосив менеджер КУН-Україна Михайло Капіца.

При правильному плануванні кожен із згаданих агрегатів буде в нагоді. І ваші поля перетворяться на справжнє поле битви за врожай. На них можна буде побачити літаки АН, гвинтокрили при швидкому обробітку, дрони для обробки ультрамалим внесенням, а також велетні – самохідні обприскувачі для повсякденного використання.


Джерело https://agravery.com

Відповісти

Ваш email не публікується