Укрзалізниця готова вивезти рекордний урожай зерна – AgroNews

АТ «Укрзалізниця» та приватні оператори заявляють про готовність до перевезення врожаю зернових і олійних культур залізничним транспортом. Удосталь і рухомого складу, і проблем. Про це повідомляє urm.media, пише  agronews.ua.

Зараз в Україні налічується понад 28 тис. вагонів-зерновозів (усіх форм власності) і близько 2 тис. вантажних локомотивів (магістральних та маневрових).

Укрзалізниця має розвинену інфраструктуру – понад 1000 вантажних залізничних станцій, з яких щонайменше половина відвантажує зерно. Україна має розвинену припортову інфраструктуру з обробки зерна, внутрішніх зерносховищ на 55 млн т. зберігання зерна.

Для збільшення перевезень залізницею і, зокрема, зернових вантажів у лютому 2021 р. керівництво АТ «Укрзалізниця» зняло всі обмеження з відвантаження з малодіяльних вантажних станцій, унаслідок чого компанія дещо покращила показники. Навіть під час епідеміологічної і економічної кризи 2020 р., при падіннізагального ВВП України на -4% і рівня промислового виробництва на -5,2%, залізничний транспорт показав зменшення вантажних перевезень усього на -2,4%. Річковий транспорт, для прикладу, зменшив перевезення вантажів у 2020 р. на -4,6%; автомобільний на -21,7% (офіційні статистичні дані).

На обсяги перевезення вантажів залізницею насамперед впливає наявність вантажної бази. Тобто рівень промислового виробництва в країні.

З огляду на ретроспективу перевезення зернових вантажів залізничним транспортом, маємо констатувати постійне збільшення обсягу за останні 20 років.

Обсяг перевезення зерна та продуктів помелу залізничним транспортом України в 2000-2021рр.

У загальному обсязі перевезення АТ «УЗ» зернові вантажі становлять лише 9-12 % та посідають четверте місце за часткою в структурі вантажоперевезень. У майбутньому компанія планує збільшити частку таких перевезень.

Структура вантажоперевезень АТ «УЗ» у 2020р

Валерій Ткачов: Укрзалізниця готова вивезти рекордний урожай зерна

Перевізник має резерви для збільшення перевезень зернових вантажів до 56,9 млн тонн до 2035 року (базовий прогноз).

Базовий прогноз перевезення зернових вантажів залізничним транспортом 2020-2035 рр.

Валерій Ткачов: Укрзалізниця готова вивезти рекордний урожай зерна

Основні проблеми під час перевезення зернових вантажів

Зовнішні чинники:

1) Наявність пікового навантаження залізничної інфраструктури в період серпень-грудень.

У цей період експортні вантажопотоки зернових вантажів та руди стикаються з імпортним вантажопотоком вугілля на припортових ділянках залізничної мережі. Таким чином, виникають інфраструктурні обмеження пропускної здатності залізничної інфраструктури АТ «УЗ».

2) Відсутність довгострокового планування перевезень зернових вантажів.

Вантажовласники планують відвантаження зерна по всій залізничній мережі АТ «УЗ» (понад 500 зернових вантажних станцій) – це особливість зернового ринку України. Довгострокове планування відвантаження зерна здатна організувати тільки невелика кількість великих гравців зернового ринку з власною інфраструктурою.

3) Крадіжки вантажів та елементів інфраструктури.

Загалом у 2021 зернові вантажі вийшли на друге місце (після вугілля) за збитками від крадіжок з часткою у 16%. За підсумками 1 кварталу 2021 збитки від незбереження зерна склали 1,5 млн грн; було складено 117 комерційних актів на орієнтовну суму 3,1 млн грн.

4) Профіцит або надлишок вагонів-зерновозів (ЗРВ).

За потрібного парку вагонів (ЗРВ) – 17-21 тис. одиниць на мережі ми маємо понад 28 тис. ЗРВ.

Цей надлишок вагонів негативно впливає на загальний процес перевезення вантажів – зростає необхідність у локомотивному забезпечені, зменшується пропускна здатність мережі та окремих ділянок, погіршуються виробничі показники використання рухомого складу тощо.

Внутрішні чинники:

1) Зношеність локомотивного парку та залізничної інфраструктури

Через хронічне недофінансування компанія має критичний знос локомотивного парку (94-99%) та залізничної інфраструктури. Це своєю чергою призводить до зменшення маршрутної швидкості вантажних потягів, швидкісних обмежень руху на окремих ділянках, збільшення обороту вагонів тощо.

2) Нестача працівників окремих категорій на вантажних та сортувальних станціях. Низький рівень оплати праці

Низький рівень оплати праці та важкі умови праці стимулюють відтік робочої сили з АТ «УЗ».

3) Застаріла тарифна система з перевезення вантажів залізничним транспортом.

Доходи від перевезення вантажів повноцінно не покривають утримання залізничної інфраструктури та субсидують збиткові пасажирські перевезення.

Вирішення зазначених проблем потребує комплексного підходу. АТ «Укрзалізниця» не в змозі самостійно вирішити ці проблеми, для цього потрібне втручання державних органів виконавчої влади, перегляд тарифної системи.

Для оптимізації системи планування та організації перевезень вантажів потрібен діалог з вантажовідправниками. Деякі питання взагалі потребують втручання правоохоронних органів та силових структур (крадіжки вантажів, розукомплектування рухомого складу та інфраструктури).


Джерело https://agronews.ua

Відповісти

Ваш email не публікується