Інвестиції в обладнання з переробки овочів швидше поверне той, хто вийде на ринок першим – Роман Злигостєв, «Толсма-Текнік» – SEEDS

Пропозиція нарізаної та очищеної продукції на українському овочевому ринку сьогодні досить небагата. Втім, тенденція, яку фіксують сьогодні гравці ринку, полягає в тому, що люди хочуть отримувати продукт якомога більше готовий до споживання. Чому великі українські агрокомпанії сьогодні не хочуть займатися переробкою овочів, всупереч споживацьким трендам, який сегмент переробки матиме найбільший успіх в майбутньому та від яких факторів залежить повернення інвестицій, що вкладені в обладнання для переробки – читайте в інтерв’ю журналістів SEEDS з Романом Злигостєвим, менеджером з розвитку бізнесу на ринку рішень для зберігання та доробки овочів компанії «Толсма-Текнік».

-Пане Романе, чим більше зусиль докладено до вирощеної продукції, тим вона дорожче коштує, а отже гроші, що інвестовані в лінію переробки з часом повертаються. Який термін окупності таких інвестицій?

– Все залежить від самого підприємця – як саме він побудує маркетингову стратегію. Варто розуміти, що якщо ти торгуєш сировиною, то ти маєш відслідковувати ситуацію на ринку і дивитись, яка ціна наразі середня і підлаштовуватися під неї. Коли мова йде про якийсь продукт, то тут все залежить від маркетингу. Якщо підприємець професійно підходить до цього питання і може споживачам правильно показати свій продукт, то він може розраховувати на успіх. Адже існує поняття латентного попиту, коли люди хочуть придбати якийсь продукт, який досі не представлений на ринку, або вони просто не знають про нього.

Щодо часу повернення інвестицій, то це складне питання. Однозначно першим «відіб’є» вкладені кошти той, хто вийде на ринок першим, а не ті, хто буде заходити потім.

-А чи є такі перші гравці на українському ринку сьогодні, чи в деяких нішах – досі ні?

-Вони є на великих переробних підприємствах. Ті, хто сьогодні має 30-100 га землі розуміють, що торгувати просто вирощеною сировиною і втримувати позиції на ринку сьогодні дуже важко. Тому такі виробники йдуть шляхом збільшення доданої вартості продукту. Й вони розмірковують над питаннями встановлення ліній, припустимо, з виробництва квашеної капусти або корейської моркви. Підприємства, що мали лінії з виробництва консервів, які раніше займалися обробкою овочів шляхом їх переробки в автоклавах, сьогодні хочуть мати повністю автоматизовані лінії з виробництва зеленого горошку чи кукурудзи.

– І все це бажано будувати неподалік від поля?

– Зазвичай, для скорочення логістичних витрат агровиробники будують такі переробні підприємства, дійсно, неподалік від поля.

– Ви маєте на увазі великі агрокомпанії?

– Ні, поки це якраз невеликі підприємства. Великі агрокомпанії, на мою думку, поки не дивляться в бік цього сегменту ринку з однієї простої причини – зараз вони мають можливість заробляти непогані кошти просто від продажу сировини. Втім, якщо б вони бажали диверсіфікувати розвиток свого бізнесу, збільшуючи прибутки, то могли б легко будувати лінії з виробництва того ж зеленого горошку. До того ж, прихід в цей сегмент великих гравців агроринку – це додаткові робочі місця та податки, а отже від цього виграє вся Україна. Втім, важливо розуміти й нюанси бізнесу з переробки овочів. Наприклад, сьогодні не доцільно будувати лінію з виробництва картоплі фрі лише для потреб українського ринку. Адже в Україні картопля фрі не є традиційною їжею, а швидше фаст-фудною. Тобто тут даються взнаки традиції споживання їжі.

До речі, цьогоріч стартує впровадження ринку землі. Це підштовхне аграріїв по іншому дивитися на те, що можна виробляти на ній та яким чином можна більше заробити. Це дуже добре для України. Ми, як гравці ринку, сподіваємося що це дасть певний поштовх й сегменту переробки овочів. Сьогодні, на ринку України вирощується дуже багато нішевих культур. Наприклад, особисто я маю досвід з вирощування гострого перцю. Цей продукт на сьогодні знайшов свого споживача. Крім того, яскравим є приклад Аспарагус-спаржі. Раніше цей продукт був дуже дорогий та малодоступним, але сьогодні його вирощування в Україні набуло чималого розмаху.

Який сегмент переробки овочів мав би найбільшого успіху в перспективі?

-По-перше, це картопля, адже це дуже популярний продукт на українському ринку. Зважаючи, що в країні зростає попит на, так зване, швидке харчування, то наприклад перспективним є такий продукт як картопляні пластівці. Попитом буде користуватися й картопляне пюре, яке широко використовується в закладах HoReCa.

– А як багато гравців ринку на сьогодні займаються переробкою картоплі?

– В Україні цей сегмент на сьогодні майже не розвинений. Підприємства, що були побудовані ще за радянських часів намагаються працювати подекуди модернізуючи існуючи потужності з виробництва, але назвати потужну компанію, яка може сьогодні забезпечити потреби всього українського ринку на сьогодні важко. Припустимо, мені невідомі українські підприємства, що переробляють картоплю на згадувані мною пластівці. Хоча перспективний напрямок в плані подальшого експорту на ринки Азії.

– Втім, наскільки смачним є такий продукт для споживачів, адже багато хто не вживає його саме через стереотип, що він не є корисним та смачним?

– Зі свого досвіду роботи в ресторанному бізнесі можу сказати, що сьогодні Україна імпортує такі пластівці з Бельгії та Німеччини. Коли стоїть питання нагодувати сотні або ж навіть тисячі людей, то картопляне пюре – це класний вихід. І свого часу ми робили, так званий, сліпий тест – готували пюре із звичайної картоплі та пластівців. Так ось, різницю відчували лише ті, хто знав про експеримент. Якщо до пюре додати вершки, молоко, масло, то здогадатися з якого саме вона продукту вироблена, насправді, дуже важко. Адже при виготовленні пластівців відбувається процес дегідрації і тим самим з картоплі забирається волога. Тому на 99,9% такий продукт складається власне з картоплі.

Втім, якщо говорити про будівництво лінії з виробництва пластівців – це дуже великі інвестиції. І тому це доцільно робити великим підприємствам.

Cьогодні, можна сказати, враховуючи згаданий Вами тренд швидкого харчування, що в світі набувають все більшої популярності напівфабрикати?

Так. Подивіться, скільки сьогодні відкрилося точок продажів тих самих вареників. Такий попит існує й на овочеві напівфабрикати. До речі, сьогодні існує й інший тренд, що в подальшому буде розвивати галузь овочепереробки – відмова від споживання м’яса на користь овочів.


Джерело https://www.seeds.org.ua

Відповісти

Ваш email не публікується