Виростити овочі сьогодні недостатньо, ринку потрібен преміальний продукт із зберіганням в належних умовах – Андрій Марущак
Український овочевий бізнес, незважаючи на складнощі, що обумовлені продовженням коронакризи, продовжує свій поступовий розвиток. В умовах коли багато господарств збільшують обсяги виробництва продукції перед їх власниками неминуче постає питання необхідності побудови овочесховища. В якому випадку доцільно інвестувати в будівництво такого сховища, що можна закладати на зберігання в ньому та який мінімальний набір обладнання для такого сховища – читайте в інтерв’ю журналістів AgriGator з Андрієм Марущаком, комерційним директором “ТОВ ВанДайк Технікс”, компанії яка не перший десяток років постачає в Україні та по всьому світу обладнання для зберігання картоплі та овочів.
-Пане Андрію, серед фахівців овочевого бізнесу, подекуди, існують протилежні думки щодо доцільності інвестицій в інфраструктуру із зберігання овочів. Так, дехто з них стверджує, що побудова овочесховища виправдає себе лише за умов великого обсягу виробленої продукції господарством, а інші, навпаки, переконують в тому, що вести овочевий бізнес неможливо без наявності потужностей із зберігання, в тому числі, середніми господарствами. Якої думки дотримуєтеся Ви, як гравець ринку обладнання для зберігання овочів?
-Мій досвід показує, що на сьогоднішній день ринок реалізації овочів дуже великий і підхід «виростити продукцію, яка буде лежати сама по собі в сараї доти, поки її хтось купить» вже не працює.
До питання доцільності інвестицій в овочесховище треба підходити з точки зору вирощування. Тобто виростити потрібно гарний, преміальний продукт.
-Преміальний продукт, напевно, потребує й належних умов для зберігання?
-Так, звісно. Такий продукт треба закласти на зберігання в належних умовах, а потім шляхом мийки та упаковки надати йому такий вигляд, щоб споживач хотів купити продукт. Саме тому сьогодні лише просто виростити продукт недостатньо. Тут має працювати вищезазначений комплексний підхід.
Важливо також й розуміти, що ми йдемо шляхом цивілізованого ринку і цей ринок поступово приходить до цього.
-Який мінімальний умовний набір обладнання необхідного для зберігання овочів – це лише система вентиляції повітря в приміщенні для зберігання разом із штучним охолодженням?
-Такий набір дуже залежить від овочевої культури, яку ми маємо закласти на зберігання.
Якщо говорити, наприклад, про картоплю, то 1 тис тонн продукції – це не дуже багато. Але якщо ми маємо на увазі моркву, а тим паче буряк, то реалізувати 1 тис тонн цих культур з точки зору споживання є досить складно. Взагалі, якщо ми говоримо про овочі, так званого, борщового набору, то тут варто відштовхуватися від споживацького кошика. Тобто якщо ми знаємо, що картопля займає у споживацькому кошику 70%, то ми розуміємо, що якщо сховище призначено для овочів борщового набору, то й принаймні 50 % його ємності має заповнювати картопля. Далі все залежить від спеціалізації того чи іншого господарства – хтось більше спеціалізується на моркві, а хтось, наприклад, на цибулі. Але якщо орієнтуватися на масового споживача, то звичайно, що у сховищі має зберігатися мінімальний борщовий набор.
-Чи згодні ви з тим, що для старту бізнесу із зберігання овочів варто обирати приміщення площею не менше 100 кв.м., адже інвестиції в обладнання меншого приміщення не окупляться впродовж досить довгого часу?
– Здебільшого доцільність інвестицій в овочесховища вимірюється не площею приміщення для зберігання, а потужністю такого овочесховища. Тобто мова має йти не про квадратні метри, а тонни.
Якщо в подальшому ваш бізнес буде побудований на торгівлі продукції з овочесховища, то тоді є сенс розпочинати з потужності принаймні в одну тисячу тонн. В цьому разі будівництво овочесховища буде економічно доцільним. Але якщо мова йде про фермера, що власноруч вирощує сільгосппродукцію, то в цьому разі можна організовувати будівництво потужностей із зберігання на 500-800 тонн. Адже реалізовуючи продукцію з поля такий сільгоспвиробник в принципі може заробити гроші, але це дорівнює грі в лотерею, а при наявності сховища можна продати продукцію по найпривабливішій ціні ринку в період, коли на неї формується найвищий попит в сезоні. До того ж продати, припустимо, 5 тис тонн картоплі, так би мовити, з коліс майже не можливо. І в цьому разі якраз і необхідне овочесховище.